Waarom zit er een tachograaf in vrachtwagens en bussen?
- oktober 29, 2025
In de meeste voertuigen die voor transport van goederen of personen worden gebruikt zit een tachograaf. Dit is een apparaat dat gegevens registreert als het aantal afgelegde kilometers, de gereden snelheid en het aantal uren dat de chauffeur heeft gereden. Deze gegevens worden door verschillende partijen gebruikt. In vrachtwagens, touringcars en bussen is het apparaat verplicht. Als de politie een voertuig staande houdt waarin geen tachograaf zit of hij werkt niet naar behoren, dan levert dat een forse boete op.
Wat doet de tachograaf?
Zodra een vrachtwagen of personenbus wordt gestart en begint te rollen treedt de tachograaf in werking. Het apparaat registreert hoe laat het voertuig is gaan rijden en hoeveel kilometers er zijn afgelegd. Ook wordt geregistreerd hoe hard het voertuig rijdt. Het aantal gereden uren is van belang in het kader van de Rijtijdenwet. Een beroepschauffeur mag een maximaal aantal uren achter elkaar rijden, waarna een verplichte pauze in acht moet worden genomen. Daarom zie je op parkeerplaatsen langs snelwegen vaak hele rijen vrachtwagens staan. Allemaal chauffeurs die hun pauze of nachtrust uren in acht nemen. Doet een chauffeur dit niet dan volgt bij controle een boete en die boetes zijn niet mals. Het luistert ook heel nauw, nog even een kwartiertje doorrijden om een parkeerplaats te halen is niet toegestaan, op de vluchtstrook stilstaan uiteraard ook niet. Een chauffeur moet dus goed plannen wanneer er gerust moet worden. Tachografen worden onder meer geproduceerd door het bedrijf Tachobyte, zie tachobyte.nl.
Informatie voor de werkgever
De tachograaf biedt belangrijke informatie voor de werkgever. Een digitale tachograaf uitlezen kan op afstand. De vrachtwagen of bus hoeft daarvoor dus niet meer naar de zaak te rijden. Vroeger gebeurde dat wel. Toen waren tachografen voorzien van een ponskaart, waarvan de gegevens handmatig moesten worden overgezet. Nu kan de informatie uit de tachograaf meteen in de boekhouding worden verwerkt, bijvoorbeeld om het aantal gereden kilometers in rekening te brengen bij een klant. Op deze manier heeft de werkgever altijd de beschikking over betrouwbare gegevens voor de boekhouding. Ook kan een chauffeur niet sjoemelen door een stukje om te rijden omdat hij privé even wat moest regelen.
Informatie voor de politie
De tachograaf wordt ook vaak uitgelezen op verzoek van de politie, bijvoorbeeld als een vrachtwagen betrokken was bij een aanrijding. Op die manier kan precies worden vastgesteld hoe hard de vrachtwagen reed en op welk moment de aanrijding plaatsvond. Zo kan een chauffeur zich vrijpleiten als wordt gesuggereerd dat hij te hard zou hebben gereden en de tachograaf het tegendeel bewijst. Ook kan een chauffeur aantonen zich aan de Rijtijdenwet te hebben gehouden. Maar het tegendeel is natuurlijk ook waar: Als een chauffeur de fout in is gegaan dan levert de tachograaf daarvoor ook het onomstotelijke bewijs. Chauffeurs weten dit en daarom houden ze zich doorgaans stipt aan de regels.
 
				Mijn naam is Jurjen, en schrijven is mijn grote passie. Ik geniet ervan om artikelen te maken over uiteenlopende onderwerpen, van inspirerende verhalen tot praktische tips en diepgaande analyses. Mijn nieuwsgierigheid drijft me om altijd iets nieuws te ontdekken en te delen. Met mijn pen probeer ik complexe zaken begrijpelijk te maken en lezers te boeien met heldere, aansprekende teksten. Of het nu gaat om lifestyle, technologie, reizen of maatschappelijke onderwerpen, ik zet me volledig in om kwaliteit te leveren. Mijn doel is om mensen te informeren, te inspireren en soms een glimlach te bezorgen met mijn woorden.
Recente artikelen



