
Als je een order uit het buitenland krijgt dan kan dat een enorme opsteker zijn voor je bedrijf. Wie weet leidt het tot meer orders van nog meer buitenlandse afnemers en open je binnenkort een vestiging over de grens. Maar je eerste zorg is nu om die eerste order tot een goed eind te brengen. Hiervoor moet je de juiste transportopties kiezen. Over de weg, over het water, per spoor of door de lucht? En wat zijn dan de kosten en wanneer komt de vracht aan bij de klant?
Transport binnen Europa
Transport in West-Europa gaat meestal per vrachtwagen. De afstanden zijn relatief kort en dan is transport over de weg de meest voor de hand liggende optie. Vervoer per vliegtuig komt weinig voor want dit is heel duur. Voor grote vrachten of voor grondstoffen zoals zand, kolen of graan wordt meestal een schip gebruikt. Je order is meestal binnen 1 tot 2 dagen bij de klant. Bij transport per vrachtwagen kun je ook kiezen voor gekoeld transport of vriestransport. Voor kostbare goederen kunnen extra veiligheidsmaatregelen worden genomen om de kans op diefstal te verkleinen. Transport binnen de EU kost minder tijd omdat er binnen deze landen vrij verkeer van goederen is. Er vinden wel grenscontroles plaats maar die zorgen meestal niet voor heel lang oponthoud. Exporteer je naar een niet-EU land dan moet je wel rekening houden met douane-afhandeling, zoals naar het Verenigd Koninkrijk of naar landen in Oost-Europa. Ook moet je er anno 2025 rekening mee houden dat er sancties gelden tegen Rusland. Naar dit land mag daarom lang niet alles worden uitgevoerd.
Vervoer over het water
Als je een order naar Azië of Amerika wilt vervoeren dan gaat dat in de meeste gevallen per zeevracht transport. Voor de vracht kan een container worden gehuurd of je kunt gebruik maken van een gedeelde container. Zeevracht wordt vaak door een transportbedrijf in Nederland opgehaald en naar een zeehaven vervoerd zoals Rotterdam of Antwerpen. Hier gaat de vracht aan boord en vervolgens op transport. Het transportbedrijf regelt alles, ook de douane formaliteiten. De opdrachtgever is natuurlijk wel verantwoordelijk voor de juistheid van de gegevens als het gaat om de aard en omvang van de vracht. Smokkelen is niet aan te raden, omdat er strenge controles plaatsvinden, vooral bij import naar de VS.
Periodiek transport
Als de eerste order levering goed bevalt dan bestaat de kans dat de klant een periodieke levering wil. Hiervoor kun je speciale afspraken maken met een transportbedrijf. Zij zijn vaak bereid om een scherp tarief te offreren als het zeker is dat er werk is voor een chauffeur de komende weken of maanden. Anderzijds kun je met je klant duidelijke afspraken maken over de levering van de orders. Dit geeft voor alle partijen dus extra zekerheid.
Kijk voor meer informatie over internationaal transport op de website van Logitrex: https://logitrex.nl/


